Av Göran Råberg
Bilderna är från Fagersta bruksarkiv där inget annat anges.
Ombyggnaden av Strömsholms kanal under åren 1841 till 1860 innebar större slusskammare och djupare farled för att kunna trafikera kanalen med större båtar.
Den första ångdrivna bogserbåten på Strömsholms kanal var KURIREN, byggd år 1874 följd av SIGGE, byggd år 1878. Genom bogserbåtarnas ankomst tog de bogserbåtsdragna pråmarna undan för undan över de seglande jakternas roll som lastfartyg på kanalen.
Bogserbåten Kuriren byggdes som bogserbåt år 1874 vid Göteborgs Mekaniska Verkstad på beställning av Fagersta Bruk. Priset var 10 000 Riksdaler.
Material: Stål/järn
Längd: 16,8 m
Bredd: 4 m
Djup: 1,70 m
Brt: 35 ton
Maskin: Varvets 1 cyl ångmaskin på 12 ihk, (ihk = indikerad hästkraft, används på ångmaskiner som effektangivelse, effekten beror på inställt ångtryck).
Väldigt låg effekt kan man tycka idag men de som beställde båten tänkte väl på antal levande hästar i verkligheten.
Ångmaskinen ersattes av en 2 cylindrig ångkompoundmaskin på 80 ihk år 1938. Då måste Kuriren mer kommit till sin rätt.
Fagersta Bruk hade från början 8 stycken pråmar, av dessa pråmar var det två pråmar, Fagersta 1 och 2, som var utrangerade jakter. Dessa skrotades på ett relativt tidigt stadium, men många pråmar var kvar tills år 1925.
Med Kuriren kunde Fagersta Bruk själva frakta pråmar med tackjärn från Västanfors hytta till Brukets martinverk i Fagersta. Även järnmalm transporterades på pråmar från Stortägtgruvans malmkaj vid sjön Flogen i Semla till Västanfors hytta. Bruket använde också Kuriren för frakter av timmersläp till sitt sågverk i Uddnäs och från år 1941 till det nya sågverket i Semla. Utskeppning av färdiga produkter från bruket skedde även via pråmar på kanalen. Under vintertid gick även Kuriren som isbrytare för att hålla kanalens transportled isfri i Fagerstaområdet. Tio man som is-sågare följde då med på båten.
På 1880-talet byggdes fartyget om och både skrov och däck ändrades och höjdes.
År 1885 reste Kung Oscar II med Kuriren vid en uppmärksammad inspektionsresa av kanalen.
Kuriren råkade ut för en tragisk olycka vid en pannexplosion som inträffade torsdagen den 10 dec år 1896 vid Seglingsberg mellan Virsbo och Ramnäs. Det rapporterades att två man och en skeppskatt omkom.
Ångaren Kurirens undergång
av Claes Ahlberg
Det hände den 10 december 1896.
Jag stod vid min svarv på Mekaniska verkstaden. Det var strax före frukost, min närmaste kamrat Alfred Norling som varit ut ett slag kommer direkt till mig och säger, ”Dom säger att Kurirens ångpanna har exploderat och två man har blivit dödade”. Jo, men kan det vara sant svarade jag. Och var skulle detta hava hänt? Jo, i Seglingsbergskanal där båten legat över natten. Sanningen om denna förskräckliga olycka blev snart bekräftad och någon dag senare fingo vi av maskinist Eklund en muntlig relation om förloppet, men orsaken till olyckan var och förblev en hemlighet som eldaren fick med sig i graven. (Förmodligen torrkokning i pannan).
Kuriren som på kvällen anlänt till kanalen ovanför slussen hade lagt sig där för natten. Ombord befunno sig då Kapten Andersson med sin fru, maskinist Eklund och eldare Valfrid Johansson från Engelsberg samt besken Robert Sörbom från Semla. Familjen Andersson sov i aktersalongen och besättningsmännen i skansen.
Eldaren hade stigit upp först och begivit sig till maskinrummet för att sköta om fyren under pannan, och någon stund därefter inträffade explosionen, som enligt Eklund måtte ha varit någonting förfärligt, och hur jag kom upp ur skansen har jag ingen aning om, säger han.
Min första tanke gällde Kapten och hans fru, de voro dock på väg upp från salongen men kunna inte ta sig i land förrän båten låg under vattnet då jag med stora ansträngningar lyckades få upp dem på kajen. Av det starka trycket hade en stor renna uppstått i båtens köl som gjorde att den sjönk så hastigt. Eldaren som befann sig i maskinen dödades ögonblickligen av den utrusande ångan. Sörbom troddes även fått en hastig död, emedan han låg kvar i sin bädd med en stark kontusion på hjässan orsakad av att ångpannans gavel tryckt in väggen över hans huvudgärd.
Kuriren tätades och bogserades till Stockholm för reparation varefter den om någon tid återvände till Fagersta rustad och fin för att åter få vara en prydnad för vår kanalfart. Efter några år sålde bruket båten till ett timmerflottarbolag i närheten. Än idag kan vi få se den vackra Kuriren i våra sjöar och farleder.
Nedtecknat av Claes Ahlberg 1942
Lite mer info:
Arbetaren Valfrid Johansson var född 1874-10-11 i Ramnäs.
I Västervåla dödbok står som dödsorsak ”Genom explosion af Ångaren Kuriren”.
Matrosen Johan Robert Sörbom var född 1879-01-25 i Semla, son till skogvaktaren Johan Viktor Sörbom.
I Västanfors dödbok: ”Död af våda genom explosion och drunkning”.
Kopior från Kungliga Biblioteket med artiklar om olyckan finns sist i denna artikel om Kuriren. ( Westmanlands Allehanda 11 dec år 1896 och Borlänge Tidning den 16 dec år 1896 ).
Fagersta bruk hade begränsad användning av Kuriren efter december år 1900, då S.W.B.s och SJ.s järnvägar invigdes och trafiken med tåg startade.
Här kommer en uppräkning av S.W.B.s och SJ.s järnvägars betydelse för inskeppning och utskeppning från Fagersta Bruk:
Förenklat kan man skriva.
Kuriren: Inga pråmar, bara timmer till Uddnäs såg!
All annan transport skedde på S.W.B. och SJ järnvägar!
All inskeppning av behövda råvaror övergår till S.W.B. + SJ.
Transport av järnmalm från Stortägtsgruvan via stickspår i Semla till Västanfors via stickspår från Västanfors station till hyttan. Från andra leverantörer, kalksten och träkol till Västanfors hytta via stickspåret från Västanfors station till hyttan.
Transport av tackjärn från Västanfors till martinverket i Fagersta.
Utskeppning av färdiga produkter:
Allt med järnväg.
Det var bara transporten av timmer till Uddnäs såg som återstod för Kuriren.
Fagersta Bruk sålde Kuriren år 1925 till Bröderna Persson för 2000 kr, de så kallade ”Lexnäbbarna” i Viksberg. Samma år som Fagersta Bruk rev Västanfors hytta, kanske det var därför Kuriren med pråmar behölls till 1925.
Efter ”Lexnäbbarnas”, övertagande av Kuriren.
Ångmaskinen ombord ersattes av en tvåcylindrig kompoundmaskin på 80 ihk år 1938. Panna och maskin köptes från Mälarångaren ”Strengnäs Trafik” när den skrotades år 1937. Kuriren tjänstgjorde fram till år 1960 som bogserbåt och för passagerarbefordran på Strömsholms kanal. ”Lexnäbbarna” sålde henne år 1963 för 1700 kr till T. Schlyter och E. Herlitz, Stockholm. Hon ombyggdes åren 1963-1972 till fritidsbåt men såldes år 1978 till Föreningen Ångfartyget Kuriren, Stockholm och blev då museibåt.
Kuriren återfinns numera i Smedjebacken sedan september år 2007.
Kuriren är idag K-märkt av Sjöhistoriska museet.
Nedan lite fler bilder från Kurirens historia i Fagersta.
Länk till en You Tube film med Kuriren, filmklipp från en resa på Göta Kanal. Troligen filmad på 1990-talet under Föreningen Ångfartyget Kuriren i Stockholms ägande: https://www.youtube.com/watch?v=6bFnjFSW_fs
Källor:
Bonzo Berggrens bok, Strömsholms Kanal, utgiven år 1977, ISBN 91 29 47527 9
Internet på följande länkar:
Bogserbåtssidan:
http://www.tugboatlars.se/KurirenCS.htm
Ångfartyget Kuriren Digitaltmuseum:
https://digitaltmuseum.org/021176010566/kuriren-1874-sjlt
Skeppare från Västervåla och deras båtar: (På sidan 3 nämns Kuriren som den första ångdrivna bogserbåten i kanalen, ny fungerande länk inlagd 2022-10-17)
https://filer.hembygd.se/v-sterv-la-hembygdsf-rening/uploads/files/2019/09/SkeppareText.pdf
Sjöhistoriska. K-märkta fartyg:
https://mb.cision.com/Main/17053/2482635/812218.pdf
Sjöhistoriska. Ångfartyget Kuriren:
https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fartyg/lista-pa-k-markta-fartyg/kuriren
Kungliga Biblioteket, Westmanlands Allehanda, se sid 2 och 3:
https://tidningar.kb.se/2830513/1896-12-11/edition/166369/part/1/page/1/?q=westmanlands%20allehanda&newspaper=WESTMANLANDS%20ALLEHANDA&from=1896-12-11&to=1896-12-31
Kungliga Biblioteket, Borlänge Tidning, se sid 3:
https://tidningar.kb.se/8264848/1896-12-16/edition/160941/part/1/page/4/?q=%22sv%C3%A5ra%22%20olyckor%20p%C3%A5%20str%C3%B6msholms%20kanal%20f%C3%B6rr