av Göran Råberg.
Källa: Fagersta Bruks personaltidning, Våra Bruk nr 2 1965.
300 000 kr kostar den grensletruck som Fagersta Bruk skaffat från NOHAB i Trollhättan för vissa transporter inom Fagerstaverken. Övriga data för det nya redskapet är också imponerande: Lastförmåga 27.5 ton, tjänstevikt 15 ton, höjd från mark till hyttak ca 4.5 m, längd 6 m, bredd 3.2 m, inre bredd ca 1.8 m, största lyfthöjd 1.6 m (viktigt, eftersom den därigenom kan hämta last som ligger instängd i ett lager), max hastighet ca 50 km/tim.
Kapaciteten hos trucken är stor. På en timme kan man transportera 200 ton en kilometer, berättar ing. Bertil Nordin, transportchef vid Fagerstaverken. Truckar av den här typen kommer successivt ersätta bl.a. smalspårstrafiken mellan valsverk och manufakturavdelningarna.
Hittills är fyra man utbildade för körning av grensletruck, men ytterligare två ska utbildas för att man fullt ska kunna utnyttja den dyrbara maskinen.
Till finesserna på grensletrucken, som tillverkats vid NOHAB i Trollhättan hör dubbel uppsättning rattar, broms-, kopplings- och gaspedaler. Då föraren måste växla körriktning, svänger han helt om – all backning är därmed eliminerad, föraren sitter alltid i körriktningen. Styrningen sker på alla fyra hjulen, vilket innebär, att trucken rör sig smidigt trots sitt stora format.
Länk till en mycket intressant artikel om de då nya Nohab-Bofors grensletruckarna i B-Pilen, Boforskoncernens personaltidning nr 3 1965.
http://bildarkivet.karlskoga.se/B-pilen/B%20pilen%201965%20nr%203.PDF?fbclid=IwAR0YU6JObV1yCtvlulXo7krtAKMh8Rq7KlCXAR0lYKK5UmN8v18QrlW5KY0
Tyvärr så fungerar inte länken längre! Jag försöker få tag på rätt länk och lägga in den nya här!
Lite info för intresserade av motorsport!
Det är Trollhättans rallydrottning Elisabeth Nyström som poserar bredvid grensletrucken på bilden. Hon var kartläsare åt SAABs brittiska rallyförare Pat Moss Carlsson som var syster till Stirling Moss. Pat var gift med SAABs rallyförare Erik Carlsson ”på taket”.
Elisabeth Nyströms far, Per Nyström, hade en bensinstation, Koppartrans (1), i hörnet Torggatan–Drottninggatan i Trollhättan och föreståndare där var Erik Carlsson ”på taket”, innan han blev anställd som fabriksförare på SAAB.
SAAB anställda kartläsaren Elisabeth Nyström var gift med Ove ”Påven” Andersson, också han fabriksförare på SAAB från 1964 till slutet på 60-talet då han gick över till Lancia.
Sorgligt nog har alla gått ur tiden nu.
Elisabeth Nyström, född 19 mars 1942 i Trollhättan, död 16 februari 2016 i samma stad, hon var riksdagsledamot 1995–2006.
Ove ”Påven” Andersson, född 3 januari 1938 i Uppsala, död 11 juni 2008 i Västra Kapprovinsen i Sydafrika. Han omkom vid en trafikolycka i anslutning till Milligan Trial Oldtimer Rally i Sydafrika i Oudtshoorn.
Erik Carlsson ”på taket”, född 5 mars 1929 i Trollhättan, död 27 maj 2015 i England.
Pat Moss Carlsson, född 27 december 1934 i Thames Ditton, Surrey, död 14 oktober 2008 i Eaton Bray, Bedfordshire.
Länk till Koppartrans historia: https://gamlagoteborg.se/2014/08/22/koppartrans/
(1) WIKIPEDIA
Koppartrans var ett svenskt oljebolag som grundades i Göteborg 1947. Namnet Koppartrans kommer av Stora Kopparberg (nuvarande Stora Enso) och rederiet Transatlantic, vilka tillsammans bildade bolaget. Koppartrans var ett av Sveriges vanligaste bensinstationsmärken under 1950- och 1960-talen men försvann under 1970-talet efter att Shell köpt företaget 1964.