Av Lennart Andreasson
Fagersta Bruk hade stort behov av transporter till och från Gästrikland. Från Fagersta transporterades stålämnen till Forsbacka där de valsades ut till stång och från brukets egen depå i Gävle hämtades olja. Gunnar Forslunds åkeri i Gävle kom på en bra lösning för att kunna klara transport åt båda hållen. Man skaffade en speciell typ av lastfordon med en oljetank nedtill mellan fordonets axlar och ett flak ovanpå för ämneslasten. I varje tank rymdes 15 m3.
Från början hade man ett dragfordon med trailer och släp. Det gick säkert bra att köra men man kan förstå att det inte var lätt att backa och vända. En yrkesvan förare krävdes. Allt fungerade emellertid bra, men ett problem var att högsta tillåten hastighet endast var 40 km/tim. Behovet av transporter var stort varför man dagligen körde två vändor.
I mitten av 1970-talet övergick man till lastbil med släp med längd 24 m och då tilläts normal hastighet. För att klara behovet hade man tre ekipage och transporter pågick till mitten av 1980-talet.
Att det står VALBO LASTBILSCENTRAL på dörrarna beror på att Gunnar Forslunds åkeri i Gävle var anslutet till lastbilscentralen i Valbo.