Av Göran Råberg
Bron med namnet Skandalbron är nog ganska okänd för många fagersta- och västanforsbor som är inflyttade eller födda på 60-talet och senare. Namnet låter idag kanske som ett dåligt kommunalt byggprojekt.
Innan vägen mellan Fagersta och Västanfors byggdes om till en väg med två separata vägbanor 1959 och backen vid lasarettet sprängdes bort för den nya vägen med totalt närmare 1300 kg dynamit var det en ganska stor backe där.
När man åkte mot Västanfors och kom upp på backkrönet var det en vägkorsning med en väg till vänster mot lasarettet och en väg till höger mot kyrkan och vidare mot Hedkärra. Där vägen mot kyrkan passerade järnvägen byggdes det en bro 1929 av en anläggningsfirma från Örebro.
På östra sidan vid brofästet fanns en kiosk och en liten servering som drevs av Ernfrid Eriksson, kallad ”Kruschen”, och han var känd att ha ett hett temperament. Serveringen var inte stor men hade några bord och stolar och man kunde köpa kaffe eller läsk och kaffebröd. Det gick bra och var trevligt ända tills något tåg for förbi, då blev det rökfyllt för järnvägen var inte elektrifierad ännu, loken eldades med kol och var ångdrivna.
Året efter brobygget blev det mycket skriverier i tidningarna beroende på inspektionsanmärkningar från vägstyrelsen, bland annat för att fyllmassorna innehöll tjälskjutande lera. Brons öppnande blev därmed försenat i två år för byte av fyllmassorna bakom brons stödmurar och pelare. Det var under den väntetiden bron döptes om till Skandalbron av fagerstaborna. Men efter åtgärderna av bygganmärkningarna blev bron godkänd och öppnades för trafik.
Bron användes därefter i många år framåt. När nya vägen med två separata vägbanor blev byggd, 1959, måste vägen gå i en stor S-kurva för att anpassa väganslutningshöjden till den nya lägre vägen.
Två år efteråt blev tillåtet axeltrycket sänkt till två ton. Dessa åtgärder gjorde att namnet Skandalbron blev befäst även i senare tid.
Efter att den nya bron byggts 1965 och öppnats revs Skandalbron.
Dagens bro som byggdes 1965 är belägen närmare Västanfors. Bron passerar järnvägen mer vinkelrätt och är anpassad för den lägre väganslutningen till den nedschaktade vägen från 1959.