Skrivet och publicerat av Göran Råberg Alla bilder är klickbara för högre upplösning
SILVERKULAN – 1930-talets rostfria mästarekipage i X-klassen
Racerbåt som tillverkades på Lidingövarvet 1935. Längd 3,53 m och bredd 1,34 m. Konstruktör var Ruben Östlund.
Den byggdes på uppdrag av Fagersta Bruks AB som en del i deras marknadsföring av tunn rostfri plåt, (tjocklek 0,8 mm), och utrustades med en 1000 kubiks Evinrude Racing 460 motor.
Vid den första tävlingen med Silverkulan på Djurgårdsbrunnsviken visade båten att den uppfyllde målsättningen, genom att vinna sin klass och även var den snabbaste båten av alla.
Silverkulan, föraren Kurt Oldenburg och Evinrude var en segerrik kombination som framgångsrikt deltog i många stortävlingar som t.ex. i Mälaren runt, Oslofjorden runt och Vaxholm runt med flera, under åren 1935 – 1936.
Drygt 60 år senare visste ingen om båten fanns kvar någonstans eller var skrotad. Av en tillfällighet fick Lars Olov Adolfsson, medlem av Bruksmusei Vänner, veta att det fanns en ”Silverkula” hos Boghammar Marin på Lidingö.
Då även Lars Olov hade hört talas om Silverkulan ville han se båten, han kontaktade Tage Boghammar och fick besöka varvet för att se båten och kunde då konstatera att det var rätt Silverkula. Den hade förvarats i ett förråd under många år och ingen visste hur båten kommit dit, den var inte tillverkad på varvet. Båten var mycket smutsig och dammig men under all smuts kunde han se att den var i mycket bra skick.
Lars Olov fick i uppdrag att undersöka om Boghammar Marin var intresserade att sälja båten till Fagersta Bruksmuseum. Svaret från Boghammar Marin var att de ville skänka båten till museet.
Silverkulan finns till beskådande i Fagersta Bruksmuseum sedan år 2000 bland mycket annat intressant från Fagerstas bruksepok, så välkomna på ett besök när tillfälle ges.